Intymność i seksualność w rozmowach z dziećmi – nie róbmy z tego tabu!
Rozmowy o seksualności w dalszym ciągu przysparzają rodzicom sporych problemów. Wstyd i stereotypy nie ułatwiają komunikacji z dziećmi w tym zakresie. Warto jednak uświadomić sobie, że intymność i seksualność stanowią ważny element naszej codzienności, a robienie z nich tematu tabu nie przynosi wymiernych korzyści.
Dziecko i jego seksualność
Wystarczy jedno pytanie małego dziecka dotyczące miejsc intymnych, by w rodzicach wywołać zmieszanie i zakłopotanie. Należy wiedzieć jednak, że tego rodzaju dociekliwość niewiele ma wspólnego z napięciem seksualnym, które pojawia się dopiero w okresie dojrzewania. Mały człowiek zainteresowany jest swoim ciałem i naturalnie pyta o to, co go trapi. Nie ma on natomiast skojarzeń i rozumienia osoby dorosłej, o czym warto pamiętać, gdy padnie kolejne pytanie o strefy intymne.
Rozwój przez obserwację
Małe dzieci uważnie obserwują otaczający je świat, kreując w ten sposób swoje postrzeganie rzeczywistości. Dlatego też nie należy wyśmiewać ich zainteresowania własnym ciałem. Naturalnym zadaniem rozwojowym wieku przedszkolnego jest zobaczyć, że każdy z nas jest różny – także pod względem budowy ciała. Małe dziecko z chęcią będzie więc obserwowało nie tylko siebie, ale również i inne osoby, co z pewnością nie będzie miało podtekstu seksualnego.
Edukacja seksualna starszych dzieci
O ile młodszym maluchom wystarczy prosta odpowiedź na zadane pytanie, o tyle większe dzieci potrzebują szczerej rozmowy. Edukacja seksualna, zwłaszcza ta domowa, powinna przygotować dzieci do procesu dorastania i pokazać im, że dolegliwości związane z okresem, mutacja czy nocne wytryski są normalnymi zjawiskami, których nie trzeba się wstydzić. Dzięki temu młodzi ludzie budują poczucie pewności siebie, a rodzice zaczynają być postrzegani jako ci, do których można zwrócić się zarówno z dręczącym pytaniem, jak i prośbą o pomoc.
Kiedy rozpocząć edukację seksualną dziecka?
Jak twierdzą specjaliści, na edukację seksualną nigdy nie jest za wcześnie. Komunikacja granic, szacunek wobec własnego ciała, bliskość i miłość to podstawowe jej aspekty, którymi powinniśmy obdarzać dzieci już od urodzenia. Nie bez znaczenia pozostaje również wsłuchiwanie się w słowa i potrzeby malucha, szacunek wobec dziecka i akceptacja jego prawa do odmowy. Rozumianą w ten sposób edukację seksualną buduje się od początku, nie zaś w czasie, gdy nastolatek jest już w znacznym stopniu ukształtowany.